Nederland China Uitwisseling

Stichting JAM onderhoudt sinds jaar en dag een intensief contact met diverse Chinese culturele instellingen. Regelmatig vinden culturele uitwisselingen plaats. Nederlandse muziek- en dansensembles maken tournees door China. Chinese groepen treden regelmatig op in Nederland.
Voor informatie mail naar info@stichtingjam.nl

Jasmine Chinese Music Ensemble

In het kader van de Silk Road tournee die het Jasmine Chinese Music Ensemble in het voorjaar van 2018 door Europa maakte, trad het op 6 juni 2018 op in het OBA Theater (Oosterdokskade Amsterdam). Ondanks het gebruik van authentieke instrumenten, brengt het ensemble niet alleen traditioneel Chinese muziek, maar ook aansprekend modern repertoire.

Voor Nederland was het de allereerste kennismaking met dit muziekgezelschap uit Nanjing. Het bleek een uitgelezen kans om kennis te maken met de winnaar van de Golden Bell Awards for Music 2013. Deze belangrijke onderscheiding wordt jaarlijks uitgereikt ter afsluiting van de meest prestigieuze muziekcompetitie van China.

Skyblasters

In augustus 2016 toerde, in kader van het China International Folk Arts Festival, de Skyblasters bigband uit Soest door China. Een breed georiënteerde funky bigband onder leiding van dirigent Jacco Minnaard die van ieder optreden een feest maakt. Het hoofddoel was het internationale festival in het centraal gelegen Xining, de hoofdstad van de provincie Qinghai. De nationale tv nam de optredens van de vele buitenlandse groepen op om het later dat jaar, tijdens de jaarwisseling, uit te zenden.
Tijdens en na het festival had de Skyblasters binnen- en buitenoptredens in de steden Baoji, Xian en Beijing. Ieder optreden leidde tot spontane dansfestijnen: zowel het Chinese publiek als de vele mede-festivalspelers lieten zich verleiden door de aanstekelijke, vrolijke dansritmes. De tournee werd afgesloten met een groots optreden in het theater van The House of Chinese Artists, het onderkomen van de China Federation of Literary and Art Circles (CFLAC).

Bigband Miss Jones

In augustus 2019 vond het ‘11th China International Folk Arts Festival’ plaats. De locatie van het festival wisselt per keer. Dit maal deed het festival Hohhot aan, de hoofdstad van de autonome regio Binnen-Mongolië. Nederland werd tijdens deze editie vertegenwoordigd door de Westfriese BigBand MissJones, een hedendaags swing- en pop-orkest met veel eigentijdse nummers en bijzondere arrangementen onder leiding van dirigent Ton van de Kieft. De opening van het festival vond plaats in het gloednieuwe hoofdstedelijke Poly Theater. De optredens van de binnen- en buitenlandse groepen werden geregistreerd en uitgezonden op de landelijke tv. Na het openingsconcert trad MissJones op in openlucht- en overdekte theaters binnen en buiten Hohhot. De tournee werd afgesloten met een spectaculair optreden in het theater van CFLAC in Beijing.

4 Seasons

In mei 2016 bezocht het dansgezelschap Amsterdam Urban Dance Company op uitnodiging van een Chinese zakenpartner de Volksrepubliek China. Samen met deejay Isca Paladino trad het gezelschap in diverse plaatsen op. Zowel in de miljoenenstad Anhua als in de kleinere plaats Taoxi, beide gelegen in de provincie Hunan, en in het oostelijker gelegen Yangzhou, in de provincie Jiangsu, werden de optredens door duizenden enthousiaste toeschouwers bezocht. De sterrenstatus van de dansers  bleek binnen de korte tijd dat ze in China waren tot grote hoogte te zijn gegroeid: op straat werden ze door een grote schare fans herkend, gefotografeerd en achtervolgd!

Dansers:
Anniek Busstra