Stichting JAM

Stichting JAM zet zich in om cultuurparticipatie te bevorderen bij bewoners van Amsterdam en omgeving. Al 70 jaar initiëren, stimuleren, coördineren en organiseren we activiteiten en projecten op het gebied van kunst en cultuur.
Voor jong en oud bieden we een uitgebreid en steeds vernieuwend aanbod.

Cultuurparticipatie is van belang voor het individu.
Cultuur helpt creatieve en sociale competenties ontwikkelen, prikkelt de nieuwsgierigheid, vergroot de belevingswereld, daagt uit tot anders kijken en verbetert de kwaliteit van leven. Cultuurparticipatie is ook belangrijk voor de samenleving.
Cultuur werkt verbindend en kan sociale, culturele en economische verschillen overbruggen.

Bij Stichting JAM vinden we dat iedereen – van jong tot oud, uit alle inkomenslagen en bevolkingsgroepen – de verrijkende kans moet krijgen om aan cultuur deel te nemen, passief of actief.
Wij bieden onder andere Amsterdammers de mogelijkheid om op culturele ontdekkingstocht te gaan in hun eigen stad.
Tegelijkertijd krijgen kunstbeoefenaars de mogelijkheid om hun talenten te tonen en ontwikkelen.
Want Amsterdam is de pleisterplaats voor aanstormend talent, op zoek naar een podium.

Bij veel van onze projecten en activiteiten werken we samen met het onderwijs, kunstinstellingen en andere partners.
Tijdens de Kunstschooldagen maken jaarlijks ruim 6000 leerlingen en begeleiders (leerkrachten en ouders) uit groep 8 kennis met kunst en cultuur in hun stad in zo’n 60 instellingen. Op een speelse, enthousiasmerende en vrolijke manier maken we kunst en cultuur toegankelijk voor het publiek van de toekomst.
Scholen komen ook kijken bij de optredens van de Stichting Nederlandse Veteranendag en de Amsterdam Urban Dance Company, die JAM produceert.
Door deze kennismaking met kunst en cultuur krijgen leerlingen oog voor meer werkelijkheden dan die ene reeds bekende dagelijkse realiteit.
Het zaadje is geplant, de kiem van de toekomstige participatie in kunst en cultuur kan tot wasdom komen.

Tegelijkertijd bieden we met onze projecten en activiteiten de kans om talenten te tonen en ontwikkelen.
Tijdens het Ouderen Songfestival wordt duidelijk dat er bijzonder veel talent leeft onder ouderen en zij nog volop meedoen. Dit songfestival begon ooit bescheiden in een verzorgingshuis in Amsterdam. Nu, dertig jaar later, is het uitgegroeid tot een landelijk festival met elf voorrondes in verzorgingshuizen in heel Nederland, drie pre finales in Theater de Speeldoos in Vught, Theater Aan de Slinger in Houten en het Posthuistheater in Heerenveen Jaarlijks is de Grande Finale in het DeLaMar Theater in Amsterdam, die door JAM live wordt gestreamd
Met Amsterdam Urban Dance Company krijgen jonge dansers de kans hun carrière te starten en uit te bouwen. Doordat zij hun talent kunnen laten zien tijdens dansproducties, is menig danser van AUDC doorgestroomd naar grote dansshows en televisieprogramma’s, nationaal en internationaal. Wij werken nauw samen met het ROC van Amsterdam Pact+ MBO dans en diverse jonge dansgezelschappen.

Stichting JAM is in 1949 opgericht als afdeling Amsterdam van de Vereniging Jeugd en Muziek Nederland. Dertig jaar later werd deze op verzoek van de Gemeente Amsterdam omgezet in een stichting ter ondersteuning van de stadsdelen om Kunst in de Wijken te organiseren en cultuurparticipatie te stimuleren en organiseren. De stichting JAM heeft o.a. bijgedragen aan het tot stand komen van de jaarlijkse theatervoorstellingen in het Amsterdamse Bos, educatieprogramma’s van het Koninklijk Concertgebouw, Nederlands Philharmonisch orkest/Nederlands Kamer Orkest onder de titel NedPhoGO!, meer samenhang in het aanbod van kunstinstellingen naar het basis- en voortgezet onderwijs, atelierbezoeken beeldend kunstenaars voor het onderwijs, ontwikkeling van leerlijn kunst en cultuur op de scholen in Amsterdam Zuidoost (Matchpoint Kunst en Cultuur Zuidoost),

Sinds 1995 is Stichting JAM een cultureel ondernemer die niet structureel wordt gesubsidieerd. Wel ontvangen wij subsidie van de gemeente Amsterdam voor onze activiteiten en projecten, naast bijdragen uit fondsen, sponsoring, recettes en donaties.